زیر زمینی یا استودیویی ؟





اتفاق جدیدی نیست . بارها و بارها دیده ایم هر پدیده ای که از اصالت وجودیش فاصله می گیرد کیفیتش را از دست می دهد.
مثلا کیک خانگی کج و کوله و کیک های بسته بندی شده قشنگ صاف وصوف و یا غذای ساده مادر و غذای خوش رنگ و لعاب رستوران.
لطفا خرده نگیرید قصدم مقایسه کیک وچلوکباب با موسیقی نیست.
بحث سر محدودیت ها و به اصطلاح سینمایی ها گیشه است .
شنیدن آلبوم جدید محسن چاوشی من را به نوشتن واداشت.
سناریو پاپ زیر زمینی چهار پنج سال پیش با انتشار چند ترانه کم کیفیت ضبط شده در استودیوهای خانگی شروع شد. زمانه عجیبی بود . آهنگی در اینترنت پخش می شد طرفدار پیدا می کرد بین گوشی ها بلوتوث می شد چند نفر ادعا می کردند که خواننده ی این آهنگ اند . چند نفر آهنگ را لب خوانی می کردند و کلیپش را می دادند بیرون و pmc هم سریع پخششان می کرد . یکی دو سال بعد یک مجله ای چیزی پیدا می شد که می رفت خواننده واقعی را پیدا می کرد و مصاحبه ای راه می انداخت و تازه مردم می فهمیدند که چه کلاهی سرشان رفته.
از جمله آنها می شود به حامد هاکان ، محسن یگانه ، محسن چاوشی و ... اشاره کرد .
حالا همان خواننده ها باکوله باری از شهرت و هزار دردسر و پخش شدن غیر مجاز آلبوم هایشان روی اینترنت و درگیری با وزارت محترم ارشاد و مسائل و مشکلات شدید مالی رفته اند تحت پوشش شرکت های فرهنگی با استدیو های مجهز و نوازندگان متبحر .
حالا ممکن است بپرسید مشکل چیست؟
در نگاه اول اشکالی نمی توان گرفت. هم خواننده محبوب مان به نان و نوایی می رسد و هم دیگر نگران خش وخش های گوش خراش هدفون مان نیستیم.
ولی لطف کنید کمی با دقت به اشعار چند ترانه که این پایین ذکر شده اند توجه کنید :

(کیکاووس یا کیده)
نحوه انتشار : شرکت ایران گام
سال انتشار : 1388
تنگ بلوری (امیر ارجینی)
نحوه انتشار اینترنت
سال انتشار : 1384
بازار خرمشهر
(علی مهرگان)
شرکت ایران گام
سال انتشار : 1388
کفتر چاهی
(حسین صفا )
نحوه انتشار : اینترنت
سال انتشار
1383
لولای شکسته در را عوض می کنم
در را باز می کنم می گویم بانو خوش آمدی
اگر نبودی در را می بندی هی دوباره باز می کنم
آی بانو ، ، بانو ، بانو جان فقط همین
آی بانو ، ، بانو ، بانو جان فقط همین
آی بانو شوخی نکن
چشم خسته بسته می شود
قلب خسته می ایستد
آی بانو ، ، بانو ، بانو جان فقط همین
آی بانو ، ، بانو ، بانو جان فقط همین
آمدی از راه دوری تنگ زیبای بلوری
آمدی دیدی دلم را خسته در کنج صبوری
وقت تاریکای جاده با تو یک فانوس آمد
تشنه بودم قطره ای را با تو اقیانوس آمد
قصد دل کندن ندارم از تو ای دلکنده از خود
از تو ای برده دلم رو تا شب خوب تولد
قصد دل کندن ندارم از تو ای دلکنده از خود
از تو ای برده دلم رو تا شب خوب تولد
ای همیشه جاودانه در میان لحظه هایم
غصه معنایی ندارد تا تو میخندی برایم 
تو هوای گرم بندر توی بازار خرمشهر
دیدمت با ناشناسی نفسم در نمیاد
قلب ما ضعیفه دختر داره بوم بوم می زنه
اون غریبه کیه باته چی می گه بهت چی می خواد؟
دست و دست نکن ننه دختره داره می پره
عینک ری بن اصلم هر چی دارم مال تو
می خرم سال دیگه واست النگوی طلا
کفتر چاهي من
تنگ بي ماهي من
اي قباي وصله بر
جنگجوي بي سپر
دل افسرده من
پشت پا خورده من
شب بي مهتابم
روز بي آفتابم
اي در بسته شده
از همه خسته شده
دل افسرده من
پشت پا خورده من
اي شکسته تن صبور
سکه بي پشت رو
اي خليج يخ زده
خرمن ملخ زده
گوش کن اي دل من
تو هنوز دل مني
با همه بي ثمري
تو خود شکفتني




قضاوت با شماست . قبول می کنیم کیفیت ضبط و موسیقی قابل مقایسه نیست.
شعر خواندن روی ملودی های یونانی و عربی کجا و تشکیلات آلبوم ژاکت کجا؟
دست اندرکاران آلبوم ژاکت :
ضبط موسیقی و صدا : استودیو شخصی محسن چاووشی
میکس و مسترینگ : محسن چاووشی ، سینا حجازی
آهنگسازی و ساخت ملودی : محسن چاووشی
اسامی نوازندگان :
گیتار الکتریک : امید حجت
ویولن : پیام طونی
تار - بم تار و آوا : محمد جاسمی
نی : علی صنعتی
کلارینت : بابک یوسفی
گیتار آکوستیک : سیامک شکوری
کیبورد : شهاب اکبری
دف : رضا فهیمی
فیروز ویسانلو
طراح جلد : فرزاد مثبتی نژاد
تهیه کننده : صدرالدین حسین خانی
حالا مشکل کجاست؟ راه حل چیست؟
مشکل مصیبتهای وارده از طرف برادران وزارت ارشاد از یک طرف و گیشه خواهی شرکت های منتشر کننده از سوی دیگر است.
و راه حل تنها بالا بردن سطح سلیقه مخاطبان است.





0 comment:

ارسال یک نظر